Telefonische scam Windows

12 november 2012 | Uw Computerstudent Blog

Oplichters die zeggen van Windows Customer Care zijn benaderen mensen telefonisch en proberen malafide software op computers te installeren. “Er staat een Trojan op uw pc.”

Een van de beoogde slachtoffers is Pauline Rote (46). Ze werd opgebeld door een man met een zwaar Indisch accent die haar in het Engels vertelde dat hij van het Windows Service Centre was. Haar pc zou besmet zijn met een Trojan en hij kon haar wel helpen door stapsgewijs een proces te doorlopen. “Of ik NU even achter mijn pc wilde gaan zitten.”

Vragen naar voornamen

Hij vroeg direct of hij haar volwassen kinderen (18 en 20) aan de telefoon kon krijgen, en noemde daarbij de voornamen, vertelt Rote. Toen ze die niet aan de telefoon wilde laten omdat ze de situatie niet vertrouwde werd geprobeerd haar zelf achter de pc te dirigeren. “Ik heb hem aan het lijntje gehouden en gezegd dat hij later terug moest bellen. Daarna heb ik de politie hiervan op de hoogte gesteld.” De telefoonphishers belden in haar geval van een Alkmaars nummer.

Maar er wordt ook wel eens gebeld vanaf nummers uit Botswana, vertelt de man achter een online pc-hulpdienst. Hij blijft liever anoniem om eventuele represailles van scammers voor te zijn. Naast Microsoft wordt ook Dell genoemd door de oplichters om vertrouwen te wekken. “Ik heb de laatste paar weken twee keer een dergelijk verhaal gehoord van klanten. Daarvoor had ik er eigenlijk nog nooit van gehoord.”

Software geïnstalleerd

In beide gevallen werden zijn klanten in het Engels aangesproken. “De boodschap was: wij hebben iets gedetecteerd”, verhaalt hij. Vervolgens werd er actief gevraagd om in te loggen via een LogMeIn, software waarmee op afstand toegang verschaft kan worden tot een computer. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt door bedrijven voor medewerkers die vanaf huis de bedrijfsdesktop in willen.

Beide slachtoffers voldeden aan het verzoek. “En op beide computers zijn programma’s geïnstalleerd”, zegt de bron. “Ze hebben enkele minuten toegang gehad op die computers.” Maar de twee gedupeerden voelden zich toch niet zo lekker en belden de pc-hulpdienst, die de geïnstalleerde software zo snel mogelijk verwijderde. Voor zover bekend was dat snel genoeg om problemen te voorkomen.

Microsoft waarschuwt

Ook Microsoft Nederland is op de hoogte van de telefoonscammers. “Dit mag absoluut niet gebeuren”, zegt Julie de Widt-Bakker, corporate pr manager bij Microsoft Nederland. De softwaregigant waarschuwt voor de praktijken van telefoonscammers. “Microsoft pleegt geen ongevraagde telefoontjes om u te helpen uw computer te herstellen”.

De telefoonphishers kunnen zich ook voordoen als medewerkers van Microsoft Tech Support, die erop uit zijn virussen en spyware op pc’s te zetten. Microsoft adviseert geen persoonlijke gegevens af te staan en direct de verbinding te verbreken als iemand zegt van Microsoft Tech Support te zijn. Voor wie onverhoopt toch in de trucs trapt heeft Microsoft een stappenplan gemaakt om de schade zoveel mogelijk te beperken.

Bron: Webwereld. Zie ook Security.nl.

Waar kunnen we u mee helpen?

Heeft u nog vragen, zoekt u computerhulp aan huis of computerhulp online? Vul onderstaand formulier in!

Ik heb hulp nodig!

Naam(Vereist)
Adres(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Slimme Computerhulp: Wist u dat onze studenten u hier heel goed bij kunnen helpen?
Maak nu een afspraak voor Computerhulp aan Huis of Computerhulp op Afstand.

Meer leuke blogs, geschreven door onze studenten

Op onze blog vindt u leuke tips en handige informatie, van onze studenten.

Tijdens de afspraak geeft onze student vaak veel tips. En hij of zij vertelt hoe u iets de volgende keer handiger kunt doen. Op onze blog verzamelen we een paar van die tips.

Zo willen we u helpen om, samen met onze studenten, meer uit de online wereld te ontdekken!

Drie redenen om vaker offline te zijn

Drie redenen om vaker offline te zijn En hoe u dit voor elkaar krijgt Het lijkt soms alsof we niet meer zonder onze smartphones kunnen. Uit verschillende studies blijkt dat mensen hun smartphone gemiddeld tussen de 80 en 150 keer per dag checken. Dit betekent dat we...

Wat is dropbox?

Wat is Dropbox? Waar kunt u het voor gebruiken en hoe werkt het? Onze Dropbox expert legt het u graag uit!

Hoe luister ik naar podcasts?

Hoe luister ik naar podcasts? Podcasts zijn helemaal de rage. Over bijna ieder onderwerp is wel een podcast te vinden - zelfs de busmaatschappij Qbuzz heeft tegenwoordig een podcast. Maar wat is een podcast nu precies? Een podcast is te vergelijken met een vooraf...

Werken met Dropbox

Werken met Dropbox, hoe gaat dat? Waar is het handig voor? En hoe zet u uw eerste bestand online? Onze Dropbox expert legt het u graag uit!

Wat is Tikkie en hoe werkt het?

Gebruikt u Tikkie al? Onze student legt u graag uit wat het is en hoe u het kunt gebruiken!

De beste klantenkaart apps

De beste klantenkaart apps Misschien herkent u het well; U staat bij de kassa in de supermarkt en de caissière vraagt of u een klantenkaart heeft. Zonder klantenkaart loopt u immers korting mis! Helaas bent u de kaart thuis vergeten. Even naar huis lopen om hem op te...

Elke maand leuke tips en trucs?

Wilt u ook maandelijks onze nieuwsbrief ontvangen vol leuke aanbiedingen, tips en trucs?

Schrijf u nu in en ontvang 10% korting op uw volgende afspraak!