Is uw laptop kapot? Hier heeft u recht op.

19 oktober 2019 | Uw Computerstudent Blog

Het kan ineens gebeuren: uw nieuwe laptop die opeens niet meer opstart of na een valpartij finaal kapot is gegaan. Een zure appel om doorheen te bijten. Zeker wanneer reparatie geen zin meer lijkt te hebben. Moet u het dan maar accepteren dat u voor hoge kosten komt te staan? Of is er iets mogelijk op het gebied van verzekeringen of de garantieperiode? Kapotte laptop? Hier heeft u recht op!

Geen wettelijk garantietermijn

Voor veel producten bestaat een wettelijk garantietermijn. Voor laptops is dit echter niet het geval. Dit heeft er met name mee te maken dat deze qua kwaliteit onderling enorm kunnen verschillen. Een laptop van een zeer goedkoop merk zal logischerwijs veel minder lang mee gaan dan een laptop van een A-merk. Daarom laat de wetgeving het van het specifieke geval afhangen.

Geen wettelijk garantietermijn betekent dus ook dat u in veel gevallen bij gebreken bij de leverancier mag aankloppen. U mag er vanuit gaan dat een laptop van redelijke prijs meer dan enkele maanden tot jaren mee zal gaan. Vertoont het apparaat buiten uw schuld om gebreken? Dan is er vaak veel mogelijk met betrekking tot de leverancier van het product.

Schroom u daarom niet om een afspraak te maken met de leverancier. Er is meer mogelijk dan u wellicht denkt. Bovendien wil deze leverancier ook zijn goede naam behouden. Niet alleen u, maar ook de leverancier is gebaat bij het verlenen van goede hulp.

Schade aan laptop door vallen

Valpartijen vallen natuurlijk niet onder de garantie. Dit is door eigen toedoen gekomen en kan dan ook niet vergoed worden. In sommige vallen kan de schade echter wel (gedeeltelijk) gedekt worden. Bijvoorbeeld met behulp van een aansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekering dekt de schade die door anderen aan uw spullen is aangericht. Kanttekening is dan ook wel dat iemand anders de laptop heeft laten vallen. Dit kan uw eigen kind zijn, maar ook een zus/broer of vriend.

Wat dekt de inboedelverzekering?

In sommige gevallen dekt de inboedelverzekering ook schade aan elektronica. Dit is echter niet altijd en volkomen afhankelijk van het soort schade en de dekking. Met een uitgebreide dekking zal schade door diefstal en brand gedekt worden. Wanneer u per ongeluk een kop koffie over de laptop laat vallen, dan zal dit echter niet onder de inboedelverzekering vallen. Bij sommige verzekeraars zijn laptops, smartphones en tablets zelfs geheel uitgesloten. Controleer daarom altijd de polis om te zien of uw laptop goed verzekerd is.

Productverzekering

Sommige mensen kiezen er voor om hun laptop apart te laten verzekeren. Dit noemen we ook wel een productverzekering. Toch is het wel belangrijk om hierbij een belangrijke afweging te maken. Want weegt de maandelijkse premie die door u betaald zal worden echt op tegen de kosten om een geheel nieuwe laptop aan te schaffen? Indien dit weinig uitmaakt, is het verstandiger om iedere maand zelf enkele euro’s opzij te zetten. Zo beschikt u altijd over een spaarpotje indien het apparaat onverhoopt stuk gaat. En als u dan geen schade oploopt, dan kan u dit potje altijd gebruiken om over enkele jaren simpelweg een beter model aan te schaffen. Win-win.

Tot slot.

Mocht u vragen hebben over het repareren van uw laptpo? Onze studenten staan voor u klaar en denken graag met u mee! Boek een slimme student. We helpen u graag! Ook met uw e-mail, tablet of telefoon. Of met computerles aan huis. Waar mogen we u mee helpen? We horen het graag!

Groetjes,

Angie van Uw Computerstudent

We horen graag van u!

Heeft u een onderwerp waar u graag meer over zou willen lezen? Of heeft u een leuke suggestie voor onze volgende blog? Dan horen we graag van u!

Waar wilt u over lezen?

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Slimme Computerhulp: Wist u dat onze studenten u hier heel goed bij kunnen helpen?
Maak nu een afspraak voor Computerhulp aan Huis of Computerhulp op Afstand.

Meer leuke blogs, geschreven door onze studenten

Op onze blog vindt u leuke tips en handige informatie, van onze studenten.

Tijdens de afspraak geeft onze student vaak veel tips. En hij of zij vertelt hoe u iets de volgende keer handiger kunt doen. Op onze blog verzamelen we een paar van die tips.

Zo willen we u helpen om, samen met onze studenten, meer uit de online wereld te ontdekken!

Wat is het verschil tussen hardware en software?

Goede vraag! Het lijkt bijna hetzelfde, maar er is een belangrijk verschil tussen hardware en software. Als u een probleem heeft, dan is het handig te weten of dat ligt aan hardware of aan software. Daarom leggen we u vandaag het verschil uit. Hardware: de computer,...

4 Valentijnsapps die ook na Valentijnsdag nog handig zijn

4 handige Valentijnsdag apps die u ook ná Valentijnsdag nog wilt gebruiken! Lees snel verder.

Gemakkelijk letters met accenten typen

Maar hoe typt u een trema, accent of umlaut? Het zijn tekens die niet direct beschikbaar zijn op uw toetsenbord. Als u eenmaal weet hoe u de tekens tevoorschijn tovert, zal u verbaasd zijn over hoe gemakkelijk het werkt.

Pas op voor valse smsjes!

Heeft u weleens een smsje ontvangen met een link er in? Wees dan alert! Hoe kunt u oplichting per sms voorkomen en wat kunt u er tegen doen?

Internetprobleem na Windows 10 update? Snel opgelost.

Heeft u sinds kort last van een slechte of niet-functionerende internetverbinding? Een update van Windows 10 zorgt sinds maandag voor dergelijke problemen met de internetverbinding van pc’s. Wat te doen? Onze student legt het gratis uit!

Welke internetsnelheid moet ik kiezen?

Is uw wifi weer traag, en heeft u alles al geprobeerd? Misschien moet u dan een ander internetabonnement overwegen. Het kiezen van de juiste internetsnelheid kan helaas een hele zoektocht zijn.

Elke maand leuke tips en trucs?

Wilt u ook maandelijks onze nieuwsbrief ontvangen vol leuke aanbiedingen, tips en trucs?

Schrijf u nu in en ontvang 10% korting op uw volgende afspraak!