Efficiënt online werken: 8 tips
Online werken is mede door de Coronacrisis sterk in populariteit toegenomen. Daarmee wordt niet alleen thuiswerken bedoeld, maar ook het werken in de cloud, zoals dat dan heet. U werkt niet met programma’s op uw computer, maar met programma’s die te bereiken zijn via uw webbrowser. Mede daardoor kunt u op het werk met dezelfde software werken als u thuis doet bij thuiswerken. Dat online werken, hoe doet u dat nou écht efficiënt? Met deze tips kunt ook u efficiënt online werken!
1. Sneltoetsen
Om de snelheid waarmee u werkt te bevorderen, is het allereerst belangrijk dat u weet hoe sneltoetsen werken, en hoe u ermee om kunt gaan. Want als u aan het typen bent, is het veel fijner de handen op het toetsenbord te kunnen houden, dan steeds te heen-en-weren naar de muis. Hier volgen wat sneltoetsen die écht heel handig zijn bij het efficiënt online werken.
- Ctrl+x – Knippen van tekst. Met deze toetsencombinatie knipt u een geselecteerd stukje tekst. Dat betekent dat u het ergens weghaalt en elders weer neerzet.
- Ctrl+c – Kopiëren van tekst. Met deze toetsencombinatie kopieert u een geselecteerd stukje tekst. Daarna kunt u dat dan ergens plakken. In dit geval wordt de tekst niet verwijderd, zoals met het knippen.
- Ctrl+v – Plakken van tekst. Met deze toetsencombinatie plakt u wat u eerder geknipt of gekopieerd heeft naar het punt van bestemming.
- Ctrl+z – Ongedaan maken van actie. Foutje? Kan gebeuren! Met ctrl+z maakt u de laatste actie ongedaan.
- Ctrl+y – Opnieuw doen actie. Het omgekeerde van ctrl+z. Wilt u het ongedaan maken ongedaan maken? Dan gebruikt u ctrl+y.
- Ctrl+Tab – Tussen tabbladen schakelen. Met deze toetsencombinatie kunt u snel een tabblad vooruit in uw webbrowser. Dat is dé manier om tussen deze tabbladen te schakelen, vooral als u er veel heeft. Tip: Met shift erbij gaat u terug in de volgorde.
- Shift + Pijltjestoetsen – Tekst selecteren. Om al helemaal snel met het kopiëren/plakken te kunnen werken, is het ook handig om de woorden met het toetsenbord te kunnen selecteren. Dat doet u met de knop shift en de pijltjestoetsen. Hiermee selecteert u steeds één los teken per keer. Als u Ctrl + Shift + Pijltjestoetsen gebruikt, selecteert u hele woorden. Handig als u een hele zin weg moet halen!
- Ctrl + B – Dikke letters. Met deze toetsencombinatie maakt u letters dik. Druk het nog een keer in om ze weer normaal te krijgen.
- Ctrl + I – Scheve (cursive) letters. Met deze toetsencombinatie maakt u letters scheef. Druk het nog een keer in om ze weer normaal te krijgen.
- Ctrl + U – Onderstreepte letters. Met deze toetsencombinatie maakt u letters onderstreept. Druk het nog een keer in om ze weer normaal te krijgen.
Dit zijn voornamelijk de basis-sneltoetsen. Er is te kust en te keur tegenwoordig aan sneltoetsen. Met Google kunt u er nog veel meer ontdekken!
2. Een Adblocker
Als u veel op het internet rondstruint voor uw werk is een advertentie blokkerende-extensie voor uw webbrowser eigenlijk noodzakelijk. Dat maakt het internetten sneller én prettiger. Onze aanrader is uBlock Origin, in ieder geval verkrijgbaar voor Firefox en Chrome.
3. Een stabiele netwerkverbinding
Niets is zo belangrijk als een stabiele netwerkverbinding als u online werkt. Immers: zonder internet bent u nergens! Mocht u inderdaad een instabiele netwerkverbinding op kantoor hebben, dan is dat zeker iets om bij uw leidinggevende aan te kaarten. Iedereen is immers gebaat bij goede werkomstandigheden. Werkt u nou thuis, dan kunt u meerdere dingen overwegen als het internet slecht is. Zo zijn er repeaters of extenders te koop die het signaal kunnen versterken. Weet u niet zeker wat voor u juist is? Wij helpen u natuurlijk graag met raad en daad door u bij te laten staan door een kundige student.
4. Geen Social Media
U werkt de hele dag met de webbrowser, en dan is het natuurlijk aanlokkelijk om gewoon Twitter of LinkedIn er even bij aan te zetten, gewoon om up-to-date te blijven. Ons advies is: Doe dat liever niet – tenzij u natuurlijk een Social Media Manager bent. Sociale media zijn gemaakt om uw aandacht vast te houden. Daardoor raakt u makkelijk uit uw flow en concentratie, waardoor het weer moeilijker wordt om op te starten. Dat helpt natuurlijk niet als er werk afgemaakt moet worden.
5. Bladwijzers organiseren
Niets is zo fijn als orde. Nu is orde voor iedere persoon anders natuurlijk. Het gaat er voor nu om dat er orde komt bij u, de lezer. Thans, in de bladwijzers. De hoeveelheid bladwijzers (of ook wel bekend als favorieten) kan snel toenemen en dit bevordert efficiënt online werken niet. Het is dan ook verstandig om de bladwijzers te sorteren in de bladwijzerbalk. Dat kan bijvoorbeeld door mapjes aan te maken en in die mapjes dan de bladwijzers te doen. Zo weet u altijd waar uw bladwijzers staan, en kunt u zonder veel zoeken naar die ene website navigeren. Tip: Als u met het scrollwiel klikt op zo’n mapje, opent deze meestal alle bladwijzers tegelijk in dat mapje. Ideaal als u altijd met dezelfde set aan websites werkt!
6. Uw tijd bijhouden
Normaal werkt men een vast aantal uren per week bij een werkgever, maar wat als dat niet zo is? Wat als u ook gevraagd wordt om zelf uw uren bij te houden? Dan komt software als Toggl om te hoek kijken. Deze software staat het u toe om specifieke taken en taken binnen die taken bij te houden en daarvan ook de tijd te meten. Deze software geeft u ook nog eens een maand- of weekoverzicht per taak, zodat u goed kunt analyseren wanneer u hoeveel uren gedraaid heeft voor welk project. Zoals gezegd, overzicht is belangrijk als om online efficiënt te werken.
7. Houd uw computer up-to-date
Dit geldt voor het gewone huis-tuin-en-keuken-gebruik van uw computer, maar al helemaal als u veel online werkt. De veiligheid van uw computer hangt af van de updates die u geïnstalleerd heeft. Als Windows u dan ook vraagt of u zou willen herstarten na het installeren van een update, dan is het meestal wijs dat zo snel mogelijk te doen. Dan bent u aan de ene kant weer helemaal veilig, en aan de andere kant bent u van die vervelende meldingen af
8. Online samenwerkingsprogramma’s automatisch laten opstarten
Als u veel online meetings heeft, is het handig om de software automatisch op te laten starten. Dat kan via de instellingen van deze programma’s. Zo weet u zeker dat de programma’s die u nodig heeft direct zijn opgestart met uw computer, en u dat niet allemaal meer handmatig hoeft te doen. Dit kan het opstarten van uw computer natuurlijk iets trager maken, maar het scheelt u ook weer tijd als u het handmatig moet opstarten.
Hierboven hebben wij u een paar tips gegeven om efficiënt online te werken. Het meeste heeft te maken met efficiëntie en veiligheid. Dat is een belangrijk iets, vooral als de afleidingen van het internet aanwezig zijn. Er is natuurlijk vooral veel te vinden als u geconcentreerd bezig moet…
Wij hopen dat u hier iets aan gehad heeft! Mocht u nog verdere vragen hebben, mailt u ons dan gerust even. En onze studenten staan natuurlijk ook (bijna) altijd voor u klaar met raad en daad, als u eens goed geadviseerd zou willen worden over hoe u het beste online kunt werken. Tot ziens bij Uw Computerstudent!